„Budujemy lepszą przyszłość!”
Cel projektu: Celem głównym projektu jest zwiększenie zdolności do zatrudnienia oraz aktywnego udziału w życiu społeczno-zawodowym 80 osób (48 K i 32 M) od 18 roku życia, zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, pozostających bez zatrudnienia 40 osób (24 K i 16 M) biernych zawodowo i 40 osób (24 K i 16 M) bezrobotnych, w tym min. 8 osób z niepełnosprawnościami (5 K i 3 M), zamieszkujących w rozumieniu KC w województwie dolnośląskim, poprzez realizację: zindywidualizowanego i kompleksowego wsparcia:
- opracowanie Indywidualnej Ścieżki Reintegracji (IŚR),
- treningi kompetencji społecznych,
- szkolenia podnoszące kompetencje cyfrowe,
- specjalistyczne poradnictwa,
- szkolenia zawodowe,
- staże,
- pośrednictwo pracy,
- mentoring.
Grupa docelowa:
W ramach projektu wsparciem objętych zostanie 80 osób (48 K i 32 M) od 18 roku życia, zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, pozostających bez zatrudnienia 40 osób (24 K i 16 M) biernych zawodowo i 40 osób (24 K i 16 M) bezrobotnych, w tym min. 8 osób z niepełnosprawnościami (5 K i 3 M), zamieszkujących w rozumieniu KC w województwie dolnośląskim.
Wsparcie udzielane w projekcie kierowane jest do:
a) osób biernych zawodowo, przy czym wyłączne powody bierności zawodowej to:
– niepełnosprawność
– choroba
– pełnienie ról opiekuńczych
b) osób lub rodzin korzystających ze świadczeń z pomocy społecznej zgodnie z ustawą z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej lub kwalifikujących się do objęcia wsparciem pomocy społecznej, tj. spełniającym co najmniej jedną z przesłanek określonych w art. 7 tej ustawy;
c) osób, o których mowa w art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym (Dz. U. z 2022 r., poz. 2241);
d) osób przebywających w pieczy zastępczej lub opuszczających pieczę zastępczą oraz rodzin przeżywających trudności w pełnieniu funkcji opiekuńczo – wychowawczych, o których mowa w ustawie z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej;
e) osób nieletnich, wobec których zastosowano środki zapobiegania i zwalczania demoralizacji i przestępczości zgodnie z ustawą z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich (Dz. U. z 2022 r., poz. 1700 ze zm.) oraz osób nieletnich zagrożonych demoralizacją i przestępczością;
f) osób przebywających i opuszczających młodzieżowe ośrodki wychowawcze i młodzieżowe ośrodki socjoterapii, o których mowa w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2022 r., poz. 2230);
g) osób z niepełnosprawnościami;
h) członków gospodarstw domowych sprawujących opiekę nad osobą potrzebującą wsparcia w codziennym funkcjonowaniu;
i) osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu;
j) osób opuszczających placówki opieki instytucjonalnej, w tym w szczególności domy pomocy społecznej;
k) osób w kryzysie bezdomności, dotkniętych wykluczeniem z dostępu do mieszkań lub zagrożonych bezdomnością;
l) osób odbywających karę pozbawienia wolności, objętych dozorem elektronicznym;
m) osób korzystających z programu FE PŻ;
n) osób należących do społeczności marginalizowanych, takich jak Romowie;
o) osób objętych ochroną czasową w Polsce w związku z agresją Federacji Rosyjskiej na Ukrainę.
Pierwszeństwo udziału w projekcie mają osoby:
a) doświadczające wielokrotnego wykluczenia społecznego, spełniające więcej niż jedną przesłankę określoną w art. 7 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej;
b) o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności;
c) z niepełnosprawnością sprzężoną;
d) z chorobami psychicznymi;
e) z niepełnosprawnością intelektualną;
f) z całościowymi zaburzeniami rozwojowymi (w rozumieniu zgodnym z Międzynarodową Statystyczną Klasyfikacją Chorób i Problemów Zdrowotnych ICD10);
g) korzystające z programu FE PŻ;
h) opuszczające placówki opieki instytucjonalnej;
i) wykluczone komunikacyjnie;
j) osoby, które opuściły jednostki penitencjarne w terminie ostatnich 12 miesięcy.
Do projektu zapraszamy osoby z niepełnosprawnością.
Zapewniamy niezbędne usprawnienia uwzględniając potrzeby osób z niepełnosprawnością.
Oferowane wsparcie:
– Zadanie 1.:
Diagnoza sytuacji problemowej i opracowanie IŚR (4 godziny wsparcia o charakterze indywidualnym dla 1UP – łącznie 80 UP), w tym 2 godziny indywidualnych spotkań z doradcą zawodowym i 2 godziny indywidualnych spotkań z psychologiem. Na podstawie diagnozy zostanie opracowana Indywidualna Ścieżka Reintegracji (IŚR), w oparciu o którą realizowany będzie proces wsparcia w projekcie odpowiadający kompleksowo na potrzeby UP.
Dla osób biernych zawodowo IŚR zostanie rozszerzony o Indywidualny Plan Działania.
Wszystkie osoby poniżej 30 rż. otrzymają dobrej jakości ofertę pracy, kontynuacji edukacji, stażu, praktyk zawodowych lub inną formę pomocy prowadzącą do aktywizacji zawodowej w ciągu 4 m-cy od dnia przystąpienia danej osoby do projektu.
Wszyscy UP zobowiązani są do podpisania umowy na wzór kontraktu socjalnego, uwzględniającej IŚR, realizowanej w ramach przewidzianych zadań w projekcie.
Wsparcie dla osób z niepełnosprawnościami dostosowane będzie do osobistych preferencji i rodzaju niepełnosprawności.
Okres realizacji: I edycja: 10.2024-, II edycja: 12.2024, III edycja: 02.2025, IV edycja: 04.2025
– Zadanie 2.:
Trening kompetencji społecznych (36 godzin treningu grupowego dla 8 grup po 10 osób) – Każdy UP weźmie udział w 3 z 4 tematów (na podstawie IŚR) realizowanych z naciskiem na rozbudowanie aktywności i samodzielności:
- NA CO DZIEŃ – tematyka oscylować będzie wokół umiejętności prowadzenia gospodarstwa domowego, wypełniania obowiązków domowych/rodzinnych, racjonalnego gospodarowania własnymi środkami finansowymi, oszczędzania.
- KOMUNIKACJA- kształtowanie pozytywnych relacji z bliskimi, osobami z otoczenia, pracodawcami, osobami w instytucjach i urzędach.
- AUTOPREZENTACJA- umiejętność kreowania pożądanego wizerunku i prezentowania swoich mocnych stron .
- RADZENIE SOBIE ZE STRESEM- umiejętność rozładowywania napięcia w sytuacjach rodzinnych i zawodowych, łagodzenia konfliktów.
Treningi prowadzić będą do nabycia przez UP kompetencji społecznych w 3 z 4 powyższych obszarów.
Okres realizacji: I edycja: 11.2024, II edycja: 01.2025, III edycja: 03.2025, IV edycja: 05.2025.
– Zadanie 3.:
Szkolenia podnoszące kompetencje cyfrowe (75 godzin szkolenia dla 4 grup po 6 osób, łącznie dla 24 UP) .
Na szkolenia skierowani zostaną UP zgodnie z diagnozą w IŚR obejmującą ocenę umiejętności cyfrowych (obowiązkowo w ramach wsparcia skierowanego do osób młodych poniżej 30 r.ż. zaplanowano ocenę umiejętności cyfrowych, z wykorzystaniem „Europejskiego narzędzia do oceny poziomu kompetencji cyfrowych” – https://europa.eu/europass/digitalskills/screen/home). Dla 24 UP (w tym obowiązkowo dla osób młodych poniżej 30 r.ż. u których zdiagnozowano taką potrzebę) zaplanowano uzupełnienie poziomu kompetencji w ramach SZKOLEŃ PODNOSZĄCYCH KOMPETENCJE CYFROWE O PROFILU OGÓLNYM.
Zakres merytoryczny zajęć odpowiada ramie „Digital Competence Framework” (DIGCOMP) na poziomie podstawowym A – 15 godz./moduł:
- INFORMACJA – m.in. przeglądanie, szukanie, filtrowanie i przechowywanie informacji 2. KOMUNIKACJA – m.in. wykorzystanie narzędzi cyfrowych i aplikacji, dzielenie się informacjami i zasobami
- TWORZENIE TREŚCI – m.in. tworzenie, integracja i przetwarzanie treści
- BEZPIECZEŃSTWO – m.in. narzędzia służące ochronie, ochrona danych osobowych 5. ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW – m.in. rozwiązywanie problemów technicznych, innowacyjność i twórcze wykorzystanie technologii
Szkolenia zakończą się formalnym wynikiem oceny i walidacji oraz będą dawać możliwość uzyskania certyfikatu ECCC, potwierdzającego nabycie kwalifikacji ICT.
Okres realizacji: I edycja: 11.2024 – 12.2024, II edycja: 01.2025 – 02.2025, III edycja: 03.2025 – 04.2025, IV edycja: 05.2025 – 06.2025
– Zadanie 4.:
Indywidualne poradnictwo psychologiczne oraz prawne (9 godzin wsparcia o charakterze indywidualnym dla 1UP – łącznie 80 UP), w tym 6 godziny indywidualnych spotkań z psychologiem i 3 godziny indywidualnych spotkań z prawnikiem.
Poradnictwo psychologiczne pomoże Uczestnikom złagodzić problemy wynikające z ich postawy wobec otoczenia oraz oddalenia od zasad w nich panujących.
Poradnictwo prawne wyposaży Uczestników w wiedzę dotyczącą rodzajów ryzyka socjalnego i możliwych form pomocy oraz zwiększy świadomość UP na temat ich praw.
Okres realizacji: I edycja: 12.2024-01.2025, II edycja: 02.2025-03.2025, III edycja: 04.2025-05.2025, IV edycja: 06.2025-07.2025.
– Zadanie 5.:
Szkolenia zawodowe (średnio 110 godzin wsparcia grupowego dla 1 UP – łącznie 80 UP)
Szkolenia zawodowe realizowane będą zgodnie z Ustawą z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Szkolenia służą zdobyciu kompetencji/kwalifikacji zawodowych w ramach otwartego pakietu szkoleń. Fakt nabycia kwalifikacji potwierdzony zostanie odpowiednim dokumentem (np. certyfikatem), rozpoznawalnym i uznawanym w danym środowisku, sektorze lub branży, a fakt nabycia kompetencji poprzez wydanie dokumentem zawierającego wyszczególnione efekty uczenia się odnoszące się do nabytej kompetencji.
Okres realizacji: I edycja: 01.2025-02.2025, II edycja: 03.2025-04.2025, III edycja: 05.2025-06.2025, IV edycja: 07.2025-08.2025.
– Zadanie 6.:
Staże (średnio 4-miesięczne staże zawodowe spójne z tematyką szkoleń dla 70 UP). Czas trwania stażu dopasowany będzie do potrzeb każdego Uczestnika, jednak nie krótszy niż 3 miesiące i nie dłuższy niż 6 miesięcy. Wsparcie stażowe realizowane zgodnie z zaleceniem Rady UE z dn.10.03.2014 ws. ram jakości staży oraz z Polskimi Ramami Jakości Praktyk i Staży.
Okres realizacji: I edycja: 03.2025-06.2025, II edycja: 05.2025-08.2025, III edycja: 07.2025-10.2025, IV edycja: 09.2025-12.2025.
– Zadanie 7.:
Indywidualne pośrednictwo pracy (5 godzin wsparcia o charakterze indywidualnym dla 1UP – łącznie 80 UP).
Podczas indywidualnych spotkań z UP pośrednik pracy rozpozna sytuację społeczno – zawodową i wspólnie z UP wyszuka oferty pracy zgodnie z ich oczekiwaniami, kwalifikacjami i predyspozycjami, a także możliwościami lokalnego rynku pracy (min.3 oferty/UP). Pośrednik przygotuje UP do udziału w rekrutacji (omówi potencjalne pytania rekruterów i zweryfikuje dokumenty aplikacyjne UP) oraz zainicjuje kontakty UP z pracodawcami.
Okres realizacji: I edycja: 03.2025-07.2025, II edycja: 05.2025-09.2025, III edycja: 07.2025-11.2025, IV edycja: 09.2025-01.2026.
– Zadanie 8.:
Indywidualny mentoring (średnio 4-5 godzin wsparcia o charakterze indywidualnym dla 1UP – łącznie 16-20 UP).
Mentoring będzie polegał na indywidualnych spotkaniach i zbudowaniu relacji UP z mentorem, którym będzie specjalista ds. HR/osoba z doświadczeniem w zarządzaniu zasobami ludzkimi.
Wsparcie mentora wesprze proces uczenia i rozwoju UP w organizacji, firmie, jak i w procesach adaptacji społecznej. Korzyściami z tej formy wsparcia są m.in.: możliwość kontaktu z pozytywnym wzorcem/autorytetem, weryfikacja wiedzy i poglądów, poznanie realiów świata zawodowego, procedur administracyjnych, zwiększenie pewności siebie, pozytywnej samooceny i motywacji.
Okres realizacji: w IV turach w momencie uzyskania przez UP zatrudnienia.
Udział we wszystkich formach wsparcia dla Uczestników jest bezpłatny.
Okres realizacji projektu: 01.09.2024 – 28.02.2026
Rekrutacja prowadzona z uwzględnieniem równości szans kobiet i mężczyzn oraz równości szans i niedyskryminacji (w tym zasady dostępności dla osób z niepełnosprawnościami, praktyk antydyskryminacyjnych, bez stereotypowych przekazów).
Nabór otwarty w okresie od września 2024 r. do kwietnia 2025 r.
Osoby zainteresowane udziałem w projekcie przed złożeniem dokumentów powinny zapoznać się z niniejszym Regulaminem, który jest dostępny poniżej (dokumenty do pobrania) i w biurze projektu.
Dokumenty wymagane od kandydatów na Uczestnika/czkę projektu w procesie rekrutacji (wymogi formalne):
- Formularz zgłoszeniowy,
- Oświadczenie Uczestnika Projektu o spełnieniu kryteriów kwalifikowalności do udziału w projekcie,
- Oświadczenie Uczestnika Projektu,
- Oświadczenie osoby bezrobotnej niezarejestrowanej w Urzędzie Pracy lub osoby biernej zawodowo,
- Formularz RODO,
- Orzeczenie o niepełnosprawności lub zaświadczenie albo inny dokument potwierdzający stan zdrowia w przypadku osób z niepełnosprawnościami,
- Zaświadczenie z Powiatowego Urzędu pracy – dotyczy osób bezrobotnych zarejestrowanych w PUP,
- zaświadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych – dotyczy osób bezrobotnych niezarejestrowanych w PUP oraz biernych zawodowo.
- Zaświadczenie z Ośrodka Pomocy Społecznej lub właściwej instytucji o korzystaniu z pomocy społecznej,
- Inne dokumenty potwierdzające spełnienie przez Uczestnika Projektu kryteriów kwalifikowalności udziału w projekcie, w szczególności zaświadczenie/inny dokument wystawiony przez właściwy podmiot, albo oświadczenie uczestnika projektu/ podmiotu otrzymującego wsparcie, jeżeli kryterium to nie może zostać potwierdzone dokumentem wystawionym przez właściwy podmiot.
Warunkiem zakwalifikowania do udziału w projekcie jest:
- spełnienie wymogów formalnych,
- zapoznanie się z niniejszym Regulaminem,
- złożenie kompletu dokumentów zgłoszeniowych
- pozytywne zakwalifikowanie przez Komisję Rekrutacyjną.
Dokumenty zgłoszeniowe będą dostępne w Biurze projektu przy ul. Wyścigowej 18/2, 53-012 Wrocław i do pobrania poniżej.
Dokumenty będzie można złożyć osobiście, drogą pocztową, drogą elektroniczną – poprzez przesłanie na adres: projekty@brcon.pl.
Osoby z niepełnosprawnościami mogą zgłosić swój udział w projekcie również telefonicznie. W przypadku zgłoszenia drogą elektroniczną/telefoniczną, oryginały dokumentów rekrutacyjnych powinny być przekazane do Organizatora projektu najpóźniej w dniu pierwszego wsparcia.
Złożenie dokumentów rekrutacyjnych nie jest jednoznaczne z zakwalifikowaniem do projektu. O zakwalifikowaniu decyduje Komisja Rekrutacyjna (KR).
Dokumenty rekrutacyjne do pobrania:
Regulamin Projektu_Budujemy lepszą przyszłość!
2. Oświadczenie o spełnieniu kryteriów
2.1 Oświadczenie o udziale w innych projektach
3. Oświadczenia Uczetsnika Projektu
Informujemy podmioty uczestniczące w Projekcie o możliwości zgłoszenia Instytucji Pośredniczącej, m.in. za pomocą anonimowego formularza kontaktowego dostępnego na stronie internetowej Instytucji Pośredniczącej: http://www.dwup.pl/kontakt/formularz.html informacji o możliwości wystąpienia nadużycia finansowego, w tym konfliktu interesów lub korupcji.
Informujemy o możliwości pisemnego zgłaszania do Instytucji Pośredniczącej – Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy we Wrocławiu, podejrzenia o niezgodności Projektu lub działań Beneficjenta/Partnera/ Podmiotu upoważnionego do ponoszenia wydatków, z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. oraz Kartą Praw Podstawowych Unii Europejskiej z dnia 26 października 2012 r.
HARMONOGRAMY REALIZACJI FORM WSPARCIA:
Harmonogram spotkań z psychologiem
Grupa 1 – 1. Harmonogram wsparcia- gr. 1- spotkania indyw. psycholog
Grupa 2 – 1. Harmonogram wsparcia- gr. 2- spotkania indyw. psycholog
Grupa 3 – 1. Harmonogram wsparcia- gr. 3- spotkania indyw. psycholog
Harmonogram spotkań z doradcą zawodowym
Grupa 1 – 2. Harmonogram wsparcia- gr. 1- spotkania indyw. doradca zawodowy
Grupa 2 – 2. Harmonogram wsparcia- gr. 2- spotkania indyw. doradca zawodowy
Grupa 3 – 2. Harmonogram wsparcia- gr. 3- spotkania indyw. doradca zawodowy
Harmonogram treningów kompetencji społecznych
Grupa 1 – Harmonogram wsparcia- gr. 1 Ząbkowice Śląskie
Grupa 2 – Harmonogram wsparcia- gr. 2 Wałbrzych
Grupa 3 – Harmonogram wsparcia- gr. 3 Dzierżoniów